Sähkö- ja kaasuautot katsastuksessa

Otsikon autojen katsastuksen eroavaisuuksista polttomoottoriautoihin verrattuna kysellään tällä hetkellä kovasti niin asiakkaiden kuin lehdistönkin toimesta, joten käydään läpi näitä eroja lyhyesti.

Erot määräyksessä

Katsastuksen arvosteluperusteiden uusin versio astui voimaan 1.11.2022. Määräykseen lisättiin tuolloin kaksi kokonaan uutta osiota, joista toinen koskee ainoastaan sähkökäyttöisiä ja toinen kaasukäyttöisiä autoja. Osioiden tarkastuskohteet ovat lisätarkastuksia kaikista autoista tarkastettavien kohteiden lisäksi, samalla siis lisäten työn määrää molemmissa. Tarkastuskohteet koskevat sähköautoissa vaikkapa akuston kuntoa ja kiinnitystä, kaasukäyttöisissä taas esimerkiksi komponenttien säädöstenmukaisuutta ja kaasuvuotojen tarkastamista vuodonilmaisimella.

Uutta tekniikkaa

Hybridit ja kaasuautot vastaavat perusrakenteeltaan pääsääntöisesti saman mallista perinteistä polttomoottoriautoa. Täyssähköautoissa taas usein jo perusrakenne on suunniteltu omakseen ja rakenneratkaisut alustan osalta ovat olennaisesti erilaisia. Mahdollisia nostokohtia on vähän ja ne saattavat sijaita huomattavan leveällä, vaatien katsastusnosturin keventimiin lisälevityspalikoita. Omamassa on vastaavaa polttomoottoriautoa suurempi ajoakkupaketin takia, vaatien myös nostokalustolta enemmän. Usein maavaraakin on vähän, mikä välillä aiheuttaa haasteita nostamisen lisäksi myös vaikkapa autoja jarrudynamometrille ajettaessa.

Sähköautoissa on vielä uutuudenviehätystä ja malleja suunnitellaan käyttöominaisuuksiltaan usein täysin puhtaalta pöydältä. Autojen käyttöliittymillä ei ole standardia ja ne poikkeavat totutusta ”viiksi ja painonappi” -linjasta usein paljon, joten ominaisuuksia joutuu välillä haeskelemaan, jotta kaikki katsastuksessa tarkastettavat kohteet saadaan testattua. Tällä hetkellä valmistajat hakevat itsekin vielä nuotteja esimerkiksi akkuvaurioiden osalta ja ohjeistukset näiden arvioinnin osalta ovat katsastajaa ajatellen kovin vajavaisia, mikä aiheuttaa päivittäisessä työssä välillä pään raapimista ja asioiden selvittämisen tarvetta.

Täyssähköautojen osalta eletään edelleen murroskautta, jossa kokonaiskonsepti hakee vielä muotoaan. Autojen esiintymisessä maan eri osissa on vielä huomattavia eroja, keskittymien ollessa isommissa kaupungeissa. Pikkuhiljaa nämäkin kuitenkin arkipäiväistyvät ja ominaisuudet tulevat tasapäistymään, kun hyväksi koetuista toimintamalleista tulee käytännön vakioita.