Auto, rengas ja talvi

Renkaat ovat yksi tärkeimmistä, jos ei jopa tärkein auton turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Uudenkin auton hienot tekniset turvallisuustekijät ja -laitteet menettävät usein merkityksensä, jos auton alla pyörivät huonot tai muuten ajoneuvoon sopimattomat renkaat. Erityishaasteita renkaisiin tuo meillä talvi.

TALVIRENKAIDEN KÄYTTÖ

Talvirenkaat saavat Suomessa olla joko nastallisia tai nastattomia. Lain vaatima kulutuspinnan pääurien minimisyvyys talvirenkaissa on 3 mm. Pääurilla tarkoitetaan tässä yhteydessä leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. Yleinen turvasuositus talvirenkaiden urasyvyydeksi on kuitenkin 6 mm.

Henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tulee olla myös mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan keskenään samanlaiset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esim. sekarengastus kesä- ja talvirenkaiden välillä ei ole sallittua. Sama määräys koskee myös nasta- ja kitkarenkaiden asennusta.

Suomen liikenteessä talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi-, ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. – 31.3.tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivänmääristä ollessa määräävä. Muinakin aikoina nastarenkaita voidaan käyttää, mikäli keliolosuhteet siitä edellyttävät.

TALVIRENKAAT KATSASTUKSESSA

Katsastuksen yhteydessä talvirenkaiden kuluneisuuden lisäksi huomioidaan myös mahdolliset kudos- ja pintavauriot, rengaspaineet sekä renkaiden pyörimissuunnat. Oikean pyörimissuunnan löytää tutkimalla renkaan kylkeen tehtyjä merkintöjä. Katsastuksessa seurataan em. lisäksi myös nastarenkaiden nastaeroa. Tämä tarkoittaa sitä, että auton renkaiden nastamäärät saavat poiketa enintään 25 prosenttia eniten nastoja sisältävästä renkaasta. Kärjistettynä voidaan ajatella, että jos yhdessä renkaassa on neljä nastaa, täytyy muissa renkaissa nastoja olla vähintään kolme.

Mikäli renkaiden kuluneisuudessa on eroa, kannattaa yleisen ohjeistuksen mukaan asentaa parempikuntoiset renkaat taakse. Tällöin vähennetään mm. ajoneuvon yliohjautumista ääritilanteissa.

TURVALLISIA KILOMETREJÄ JA MALTTIA LIIKENTEESEEN.

Takaisin listaukseen